Sanna-Mari Pihlajapiha
Puheterapeutti, FM
Puheterapeutiksi valmistumiseni jälkeen olen työskennellyt sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa. Minulla on kokemusta mm. lasten kielellisten taitojen arvioinnista ja kuntoutuksesta, AAC-keinojen käytöstä ja ohjauksesta sekä monikielisten lasten kanssa työskentelystä. Olen kiinnostunut mm. puheen ymmärtämisen ja tuoton kuntoutuksesta, puhe- ja syömismotoriikasta, vuorovaikutuksesta sekä AAC-keinoista kielen kehityksen tukena. Terapiassa huomioin lapsen yksilönä, hänen tarpeensa, vahvuutensa ja mielenkiinnon kohteensa, ja pyrin löytämään lasta motivoivia harjoitteita. Yhteistyön lapsen lähi-ihmisten kanssa koen tärkeäksi. Työssäni hyödynnän visuaalisia keinoja, kuten kuvia ja tukiviittomia. Osallistun säännöllisesti ammatillista taitoa ylläpitäviin ja täydentäviin koulutuksiin
Osaaminen
- kehityksellinen kielihäiriö
- äänteelliset pulmat
- puhemotoriikan ja syömismotoriikan haasteet
- lasten kielellisten taitojen arviointi
- AAC-keinot (puhetta tukevat ja korvaavat menetelmät)
MENETELMÄT JA KOULUTUKSET
- Äänteistä puhetta -näkökulmia ympäristön ohjaukseen äänteellisessä kuntoutuksessa
- Encouraging communication and language from autistic children and others with minimal verbal abilities
- EDA/PDA-piirteinen lapsi terapiassa
- Pivotal Response Treatment (PRT)
- Syömisen kuntoutus
- SOFFI® Virtual Full Course – Feeding FUNdamentals
- Havainnoidaan lisää
- Erilaisia lähestymistapoja lasten syömisvaikeuksien kuntoutuksessa
- Äänteellisten taitojen vakiintumiseen liittyviä näkökulmia lapsen puheen kuntoutuksessa
- Kuvat kielihäiriöisen lapsen kuntoutuksessa
- Oral Placement Therapy: A Three-Part Treatment Plan (OPT 1)
- Oral Placement Therapy: Assessment and Program Plan Development (OPT 2)
- Oral Placement Therapy: A Sensory-Motor Approach To Apraxia Of Speech
- Oral Placement Therapy: A Sensory-Motor Approach To Feeding Therapy
- Änkytyksen kuntoutus
- Laulu-leikki-loruttelu vahvistamaan varhaisia vuorovaikutustaitoja
- Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla - Osat I-II
- Autisminkirjoon ja aistipoikkeavuuksiin liittyvät syömisvaikeudet
- Lasten äänteellisten pulmien kuntoutus -sarja
- Management of pediatric motor speech disorders
- DTTC - Dynamic, temporal, and tactile cueing (treatment for apraxia of speech)
- Lasten puhemotoristen taitojen arviointi ja kuntoutus
- SCERTS: Social communication, emotional regulation, transactional support (osat 1-7)
- DIR 101: An Introduction to DIR and DIRFloortime
- Kommunikaation kolmio ja kulmakivet
- Pivotal Response Training autismikirjon kuntoutuksessa
- Voimauttavan vuorovaikutuksen perusteet
- Understanding the orofacial complex (IAOM)
- Myofunktionaalisen ajattelun perusteita puheterapeuteille
- Treatments for feeding, speech & mouth functions in pediatrics
- SOS Approach to Feeding
- Mitä vikaa syömisessä? & Syömisen terapiasta
- imetysohjaajakoulutus (WHO) & Certified Breastfeeding Specialist, CBS (45 h)
- Kipinää kielen kuntoutukseen: AAC-keinoja käyttävien lasten kielellisten taitojen tukeminen
- Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin
- Kohti symbolista kommunikointia: AAC-kuntoutuksella tukea autismikirjon lasten varhaiseen vuorovaikutukseen
- Viittomakielen perusteet (Diak, 5 op)
- Leikki ja mentalisaatio - kiintymyspohjainen leikki
- Behaviour change techniques in speech and language therapy
- Monikieliset lapset kuntoutuksessa
- Lukikuntoutuksen palaset haltuun - tehokoulutus puheterapeuteille
- Introduction to PROMPT: Technique workshop
Toimipiste
- Helsinki. Hitsaajankatu 24
- Asiakaskäynnit: Helsinki
Yhteystiedot
- 050 344 3155
- sanna-mari.pihlajapiha (at) cognimed.fi
Kysy hoidosta terapeutiltamme henkilökohtaisesti.
Ajanvaraus
- 010 504 9210
- terapiakyselyt-uusimaa (at) cognimed.fi