Vilma Martikainen
Puheterapeutti, FM
Olen työskennellyt ennen yksityissektorille siirtymistä pitkään perusterveydenhuollossa lapsiasiakkaiden ja heidän perheidensä parissa. Tuolloin sain olla osana moniammatillista tiimiä ja pääsin tarkastelemaan lapsen kokonaiskehitystä eri näkökulmista. Tämä on laajentanut näkemystäni myös puheterapiakuntoutukseen. Lähinnä sydäntäni puheterapiatyössä on lasten syömispulmien, puhemotoriikan ja kielellisten vaikeuksien kuntoutus. Näiden osalta olen päivittänyt osaamistani useilla lisäkoulutuksilla. Yksityissektorille siirryin syksyllä 2021.
Olen luonteeltani positiivinen ja innostava. Minulle on tärkeää, että puheterapia on lapselle mieluisaa ja hauskaa. Lapsen kiinnostuksen kohteista kumpuavat harjoitukset ja leikit motivoivat vaikeidenkin asioiden harjoitteluun niin puheterapiakäynneillä kuin kotonakin. Minulle on tärkeää ottaa lapsen perhe ja lähipiiri mukaan kuntoutukseen heidän voimavaransa huomioon ottaen. Kuntoutus on tehokkainta kun yhdessä perheen ja lapsen muun lähipiirin kanssa pohditaan, kuinka haastavien asioiden harjoittelun saa mahdollisimman luontevasti osaksi arjen eri tilanteita.
Ydinosaaminen
- Kielellinen vaikeus
- Myofunktionaalinen terapia
- Puheen tuoton vaikeus / epäselvä puhe
- Syömisen ja nielemisen vaikeudet
- Äännevirheet
MUU KOKEMUS JA KIINNOSTUKSEN KOHTEET
- AAC
- Puheterapeuttinen arviointi
- Puheterapeuttinen konsultaatio tai ohjaus
- Viivästynyt puheen- ja kielenkehitys
MENETELMÄT JA KOULUTUKSET
- Myofunktionaalisen ajattelun perusteita puheterapeuteille
- Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla - työpaja Osa II
- Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla
- Lasten äänteellisten pulmien kuntoutus
- Autismikirjoon ja aistipoikkeavuuksiin liittyvät syömisvaikeudet
- Pivotal Response Treatment (PRT)
- Oral Placement Therapy: A Sensory-Motor Approach To Apraxia Of Speech
- Oral Placement Therapy: Feeding Therapy: A Sensory-motor Approach
- Oral Placement Therapy: A Three-Part Treatment Plan
- Oral Placement Therapy: Assessment and Program Plan Development (OPT 2)
- Lasten kerrontataitojen arviointi ja kuntoutus
- Terapeuttinen työote alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä parissa
- Lasten itsesäätelytaidot ja niiden tukeminen
- Lapsen kuntoutumisen metkut
- When children won’t eat: picky eaters versus problem feeders: Assessment and treatment using the SOS approach to feeding
- Kättä pidempää -helppojen apuvälineiden käyttö puheen kuntoutuksessa
- Lasten syömisen vaikeuksien arviointi ja kuntoutus
- Tabletin mahdollisuudet kuntoutus- ja terapiatyössä
- Syöttämisen hyvät käytännöt
- Kommunikaation kolmio ja kulmakivet
- Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin
- Vanhempien voimavarakeskeinen ohjaus ja neuvonta
- Introduction to PROMPT: Technique Workshop
Toimipiste
- Espoo. Westendintie 1.
- Asiakaskäynnit: pääkaupunkiseutu
Yhteystiedot
- 050 453 1459
- vilma.martikainen (at) cognimed.fi
Kysy hoidosta terapeutiltamme henkilökohtaisesti.
Ajanvaraus
- 010 504 9210
- terapiakyselyt-uusimaa@cognimed.fi
Voit myös ottaa yhteyttä chatissa (sivun oikeassa alareunassa).