Anna Markkula
Puheterapeutti, FM
Kohtaan asiakkaani ja heidän perheensä lempeästi ja huomaavaisesti. Pidän tärkeänä hyvää ja luotettavaa terapiasuhdetta sekä asiakkaan että muun lähiympäristön kanssa. Otankin aina huomioon asiakkaan ja lähiympäristön vahvuudet ja voimavarat sekä asiakkaan kiinnostuksen kohteet. Hyvän terapiasuhteen lisäksi puheterapiassa tärkeitä ovat yksilölliset tavoitteet, jotka pohjautuvat asiakkaan ja lähiympäristön tarpeisiin. Autan perhettä ja muuta lähiympäristöä löytämään keinoja, joilla he voivat yhdistää harjoiteltavat asiat arkeen mahdollisimman sujuvasti, sillä tällöin kuntoutus on vaikuttavinta.
Minulla on kokemusta sekä arviointi- että kuntoutustyöstä. Pääasiassa olen työskennellyt alle kouluikäisten lasten parissa, mutta minulla on kokemusta myös kouluikäisten lasten sekä aikuisasiakkaiden kanssa työskentelystä. Kokemusta minulle on kertynyt erityisesti kielellisten ja puhemotoristen taitojen kuntoutuksesta, mutta olen kiinnostunut kuntouttamaan laajasti erilaisia asiakkaita. Valmistumiseni jälkeen olen käynyt useita koulutuksia eri aiheista, ja pidänkin säännöllistä kouluttautumista todella tärkeänä. Teen asiakastyön ohella myös väitöskirjaa Helsingin yliopistossa, missä tutkin keskosena syntyneiden lasten kielellisen kehityksen tukemista ja tehokkuutta.
I find trust and openness to be the main factors when building a good relationship with my speech therapy clients and their families. I take into account the strengths and resources of each client and family, along with the areas of interest of each client. In addition, it is important to specify the individual aims of the speech therapy based on the needs of the client and family. I help families to find ways to support their children’s language, speech and communication development in their everyday life.
I have experience from both assessment and rehabilitation of speech, language and communication problems. Mainly I have been working with under school-aged children but I have also experience in working with school-aged children and adults. Mostly I have worked with children with linguistic problems or speech sound disorders but I am interested in working with other kinds of clients, too. I find it important to regularly educate myself about different techniques and ways to support my clients. At the moment I am also working on my doctoral thesis in the University of Helsinki. My dissertation focuses on preterm born children and how to support their linguistic development effectively.
Ydinosaaminen
- Kielellinen vaikeus
- Lukivaikeus
- Puheen tuoton vaikeus / epäselvä puhe
- Viivästynyt puheen- ja kielenkehitys
- Äännevirheet
MUU KOKEMUS JA KIINNOSTUKSEN KOHTEET
- AAC
- Autismin kirjo
- Huuli- ja suulakihalkio
- Kaksi- ja monikielisyys
- Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen pulmat
- Puheterapeuttinen arviointi
- Puheterapeuttinen konsultaatio tai ohjaus
MENETELMÄT JA KOULUTUKSET
- Myofunktionaalisen ajattelun perusteita puheterapeuteille
- Tavoitteena sujuva lukutaito - Teoriaa ja harjoituksia - Kummi 10 tutuksi
- Äänteellisten taitojen vakiintumiseen liittyviä näkökulmia lapsen puheen kuntoutuksessa
- Itsesäätely, minäkäsitys ja oppimisvaikeudet
- Kuntoutuksen vaikuttavuuden mittaaminen
- Lukikuntoutuskoulutus puheterapeuteille
- Nimeäminen ja sanavarasto - kuntoutus ja vanhempien ohjaaminen
- Apusanamenetelmäkoulutus
- Pivotal Response Treatment (PRT)
- Kommunikaation kolmio ja kulmakivet
- Tukiviittomakoulutus
- LENE – Leikki-ikäisen lapsen neurologinen arviointimenetelmä
- Valikoiva puhumattomuus – tunnistaminen ja lähi-ihmisten ohjaus
- Puhemotoriikan perusteet
- GAS-menetelmä logopedisessä viitekehyksessä
- Mitä jokaisen terapeutin tulisi tietää syömispulmien selättämisestä
- Pragma – Sosiaalisen ja pragmaattisen kielen ymmärtämisen testi
- Kipinää ja käytännön ideoita kuvakommunikointiin
- Havainnoi, arvioi ja kuntouta epäselvä puhe
- Lasten änkytys – kohtaamisesta kuntoutukseen
- Autistisen asiakkaan kohtaaminen
- Puheen ja kielen tutkimuksen päivät: Kieli, leikki ja pelillisyys
- Oral Placement Therapy: A Three-Part Treatment Plan (OPT 1)
- Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla
- Lasten kerrontataitojen arviointi ja kuntoutus
- Kuvat kielihäiriöisen lapsen kuntoutuksessa
- Hyväksi havaitut käytännön vinkit puheen ymmärtämisen kuntoutukseen
Toimipiste
- Espoo. Westendintie 1.
- Asiakaskäynnit: pääkaupunkiseutu
Yhteystiedot
- 050 477 4987
- anna.markkula (at) cognimed.fi
Kysy hoidosta terapeutiltamme henkilökohtaisesti.
Ajanvaraus
- 010 504 9210
- terapiakyselyt-uusimaa@cognimed.fi
Voit myös ottaa yhteyttä chatissa (sivun oikeassa alareunassa).